Klatrestativ: Leg med koordination og bevægelse

Derfor skal børn klatre i klatrestativ!

Børn er født til at bevæge sig og gerne hele tiden. Det hele spiller sammen og styrker barnet på langt sigt. Når barnet bevæger sig, så er det ikke kun musklerne som kommer i spil og bliver trænet. Muskler, hjernen (højre og venstre hjernehalvdel), motorikken og sanserne bliver alle stimuleret.

Multi - Legemiljø (5-12år)

Børn i bevægelse

Det er bevist, at børn som bevæger sig er mindre syge, lærer bedre og har bedre koncentrationsevne. Motorikken står nemlig ikke kun for selve bevægelsen, men faktisk alt, som den ellers “enkle” bevægelse indebærer.

Motorik omhandler nemlig også:

  • Planlægning: Hele planlægningen af den her bevægelse vi (børnene) har tænkt sig, at foretage
  • Udførelse: Selve udførelsen af bevægelsen
  • Evaluering: Hvordan gik det?
  • Justering: Kunne det gøres bedre/hurtigere/vildere osv.?
Lad børnene “eksperimentere” på egen hånd!

Børn prøver dagligt nye bevægemønstre og ja, det kan give lidt skrammer hist og her. Men det er faktisk slet ikke dumt! Jo mere børnene “træner”/eksperimentere med en bevægelse, jo bedre er grundlaget for udvikling. Og den er altså uhyggelig vigtig!

Hver gang man som voksen/forælder vælger, at “fratage” barnets frie bevægelse så sætter man helt ubevidst en stopper for barnets læring af egen krop. Det kan for eksempel være ved, at sætte barnet op på en stol, at løfte barnet op af trappen eller sætte barnet i en klapvogn. Man begrænser barnet ved, at gøre det for dem. Børn lærer pr. erfaring og det gør vi alle.

Klatresystem sekskantet

Støt barnets motoriske udvikling.

Den motoriske udvikling har en kæmpe betydning for barnets ønske om deltagelse i ny læring. Sanserne stimuleres og grundbevægelserne udvikles heraf.

Hele livet igennem udvikler vi vores sanser. Hele livet bringer ny indlæring af forskellige funktioner og bevægelser. Selv bevægelser som vi måske ikke selv lægger mærke til, giver os nye reflekser. Altså, noget vi gør på automatik uden vi aner det.

Her er et eksempel: Vi står op om natten, fordi vi skal på toilettet. Vi vil ikke tænde lyset hele vejen igennem huset, fordi vi ikke vil vække de andre og fordi vi ikke selv vil vågne for meget inden vi skal ind og sove igen. Her går vi med halvt lukkede øjne, stadigt småsovende igennem huset (Vores hjerne kan huske ruten så vi ikke går ind i borde, stole osv.). Når så vi kommer til toiletdøren, tænder vi lyset og åbner døren. Men tænkte du over, hvor kontakten var til lyset eller hvor håndtaget var til døren? Nej. Det var en refleks vores hjerne har tillært os, her sidder kontakten og her er håndtaget. Og sådan er det med mange ting. Vi laver dagligt bevægelser uden vi tænker over det.

Leg på legepladsen

Legene på klatrestativet, på en gynge eller rutsjebaneturen styrker barnets sanser og grovmotorik, og på den måde samtidig indlæringen og koncentrationen.
Det hele starter med en motorisk idé, hvor barnet planlægger, at klatre op og det er her de “fire trin” i motorikken kommer på spil:

  • Hvordan skal jeg gøre? (Planlægning)
  • Så er vi igang (Udførelse)
  • Hvordan gik det? (Evaluering)
  • Hvordan kan jeg gøre det bedre? (Justering)

Kæmpe pyramide (6,5 meter)

Klatrestativets fordele

Fordelene ved et klatrestativ er, at barnet skal bruge hele kroppen for, at komme op. Barnet udvikler sine muskler, motoriske egenskaber og sanserne. Samtidig styrker man sin krydskoordination (krydsede bevægemønstre) ved, at klatre, hinke og kravle. Krydskoordination er koordinationen mellem venstre og højre side af kroppen og den udvikler en forbindelse mellem den højre og den venstre hjernehalvdel. Den her krydskoordination har indflydelse på barnets læseevne, motorikken, sanserne og meget andet.

Her er forklaringen: Når barnet bruger hele kroppen på f.eks. et klatrestativ, så påvirker det alle sanserne. Barnet er oppe i et klatrestativ og vil ned. Barnet vælger, at hoppe det sidste stykke vej ned. Her styrkes knoglerne og musklerne. Men samtidig stimuleres sanserne, motorikken og barnets bevægelser.

Når barnet hopper og den bevægelse der sker ved faldet gennem luften og landingen på underlaget stimulere og udvikler faktisk barnets hovedbalancesans. Når så barnet lander, så bliver leddene trykket sammen og musklerne strammes til, for at tage af for landingen, som stimulere og udvikler barnets stillingssans. I det barnet lander på underlaget med de bare fødder og måske med hænderne nede og støtte, så stimuleres og udvikles følesansen for, at registrere hvilket materiale vi er landet på.

Klatrestativet afhænger af barnet

Inden anskaffelse af et klatrestativ er det en god idé, at gøre op med sig selv, hvilke børn der skal benytte det her klatrestativ, så det ikke er en for stor eller for lille udfordring for børnene. Generelt er det en god ide, at der også er gynger, rutsjebaner eller andet sammen med klatrestativerne, da der så er plads til lidt adspredelse og der er flere muligheder for grovmotorisk stimulering og udvikling.

Den hensigtsmæssige løsning for børnene?

Ved køb af klatrestativer for børn under 5 års alderen kan det være en god idé, at købe et klatrestativ der ikke er for uoverskueligt for barnet, at være med på. Altså, at udfordringen ikke er for stor for barnet.

Ved køb af klatrestativer for børn over 5-6 års alderen er det en god idé med et større klatrestativ, da barnet her er klar på de større udfordringer og har mere interesse, hvis det er lidt “vildt”, at kravle “højt” op. Hos Nikostine har vi rigtig mange fede løsninger og muligheder for, at få lige præcis det klatrestativ børnene gerne vil have!

Klatretårn med rutsjebane til de yngste
Klatretårn med rutsjebane til de yngste
Sammenbygget klatresystem (Fra 5 år)
Sammenbygget klatresystem (Fra 5 år)
Klatrepyramide på 5,6 meter (Fra 6 år)
Klatrepyramide på 5,6 meter (Fra 6 år)

Sikkerheden i fokus!

Hvis børnene nu skulle være så uheldige, at falde ned, så sørg for, at det er på et blødt underlag eller i hvert fald et underlag der virker støddæmpende. Så det ikke er et hårdt underlag de ryger ned på. Hos Nikostine har vi lidt forskellige muligheder alt efter, hvad I tænker er mest hensigtsmæssig for lige netop jeres legeplads og de børn der bruger den. Se mere om faldunderlag på vores hjemmeside.

“Fantasi er mere vigtig end viden
For mens viden omfatter alt det, der er,
omfatter fantasi alt det, der kommer til at være”

– Albert Einstein

Hvis du har brug for hjælp til, hvordan jeres nye klatrestativ skal se ud, så ring til Nikostine!

Vi vil gerne hjælpe med ideer og forslag til lige netop det du står og mangler på jeres legeplads!

Kontakt os på ✆ 86 60 37 20

…eller smid en kommentar, så vender vi tilbage hurtigst muligt!

Nikostine Pigens Logo

Skrevet af Praktikant, Trine Østergaard Jansen.

Tagget , , ,

En tanke om “Klatrestativ: Leg med koordination og bevægelse

  1. […] Læs meget mere herom på vores blogindlæg: Klatrestativ: Leg med koordination og bevægelse […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *